Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Jaroslavas Melnikas "Maša, arba postfašizmas": ar visi mes žmonės?









"Geriausia knyga - tai knyga man."- atsakė moteris kalbinta laidos Knygos per "Penki TV" žurnalistės. Tiesą sakant, ir aš svarsčiau, kokia knyga yra pati tobuliausia, kuri radikaliai keičia žmogaus gyvenimą, kuri paliečia. Pažvelgus į kitus, pastebėjau, kad jiems visai nepatinka tai, kas mane tiesiog veda iš proto. Strategams, vadovams tinka vadovėlio tipo knygos, kur faktas seka po fakto, istorijos, o pasiknaisioti giliau mėgstantiems reikia tokių knygų, kurios užduotų esminius klausimus. Tokia kaip Jaroslavo Melniko "Maša, arba postfašizmas".
Knygos pavadinimas ir iliustracija nelabai traukianti, tačiau nuo pirmo puslapio autoriaus žodžiai tarsi garsiai iliustruoja mintis, idėjas, kurios tyliai gyveno manyje. Ši knyga - man. 

Klausimai: kas yra žmogus? Kokie santykiai buvo/yra tarp žmonių? Kada atsiranda vergystė? Kada sąvoka paslepia nusikaltimą? Kodėl yra tokia ryški atskirtis tarp "mes" ir "jūs"? Kokiu požiūriu derėtų gyventi idealistiniu ar realistiniu? ir kt.

  
Autorius

Romanas padėjo man pačiai suvokti, kokiu požiūriu aš vadovaujuosi gyvenime. Akivaizdu, tik idealistiniu. Deja, tokios kategorijos žmonių likimas, pasak knygos argumentų, veda tik į išmirimą. Juk Dievas sukūrė mums gurgiančius pilvus, kuriuos reikia nuolatos pripildyti gyvulinio ar augalinio maistu. Nėra kitos išeities. Realu kažkas turi dėl to nukentėti (kiaulė, karvė, triušis, lydeka, morka, bulvė), kodėl gi ne žmogaus pavidalą turintys nesąmoningi gyvūnai su sunykusiu kalbos aparatu, praradę moralę, valdomi bukų instinktų.  Tai - storai, kuriuose nėra nieko žmoniško, tik likusi žmogaus išvaizda. 

Sukrimtau Mašą per mažiau nei dvi paras. Šįkart perkeltinės prasmės sakinys nuskambėjo išties makabriškai, nes romane žmonės nuolatos skerdžia ir mėsinėja storus, su pasigardžiavimu skanauja subproduktais. Vyras, pasibaisėjęs idėja misti žmonėmis, nusistebėjo: "Kaip išvis gali kilti galvoje tokia mintis, kad žmogus skaniai sau graužia žmogaus blauzdą, geria kraują iš ką tik paskersto žmogaus (knygoje storo)." Iš tiesų, kai kalbame apie gyvūnus, kuriuos naudojame mėsai, gyvybės atėmimo faktas jautresnius šiek tiek nupurto, bet didesnio pasibaisėjimo nesukelia niekam. Visiškai normalu vaikščiojant prekybos centruose žvelgti į raudona skerdiena prikrautas vitrinas ir nematyti tame jokio nusikaltimo. Ironizuodama tiesiog pacituosiu vienos Holivudo komedijos mintį: "Tu jo nenužudei, jis pats trenkėsi į akmenį..." Va, atrodo su tokia morale yra lengviau ir paprasčiau gyventi.


Palikdama atradimo džiaugsmą, nesiruošiu atpasakoti knygos fabulos, tik pasidalinsiu samprotavimais. Žvelgdama į padrikai gyvenančius aplinkinius, kurie menkai įsivaizduoja koks yra gyvenimo tikslas, neatsakingai priiminėjančius kone svarbiausius sprendimus arba besivadovaujančius tik autopilotu, tikrai kyla įtarimas kuo tada žmogus skiriasi nuo gyvūno. Kaip žinia, žmogus ir gyvūnas daro viską tą patį: ieško maisto ir pastogės, gyvenimo partnerio, ginasi nuo priešų. Tik žmogus linkęs visą tai daryti subtiliai, kai šunys susibėgę rujoja, žmonės romantiškai pavakarieniavę ir apsigaubę nakties tamsa sugula į meilės patalus. Iš principo viskas tas pats, todėl akivaizdu, kad civilizuotas saugumo, artumo, fizinių poreikių tenkinimas dar neapsprendžia, kas yra žmogus.

Protas - tai stipriausias žmogaus ginklas, gal net vien dėl to mes esame viršum visų kitų gyvybės formų, nes žmogus gudriausias. Jausmai, emocijos taip pat yra geriau išvystytos sritys nei kitų gyvybės formų, tik ar tokie skirtumai leidžia žmogui save vadinti planetos karaliumi. Iš ekologinės pusės žiūrint, žmogaus poreikius pastatyti ant pjedestalo nėra racionalu, nes Žemės ištekliai riboti, o mes vartotojai net gi nesame jai reikalingi, kad vyktų natūralūs medžiagų virsmo ciklai. Kitaip tariant, jei staiga žmogus išnyktų, planeta net nepastebėtų. Štai kodėl reikia būti dėkingiems, kad Žemelė mus dar nešioja, nors taip neracionaliai naudojamės jos gėrybėmis.

Pati asmeniškai idealizuoju žmogaus gyvenimą, tvirtai tikiu, kad jame svarbiausia palikti išliekamosios vertės palikimą, kuris ne tik įvairiapusiškai gerintų kitų kartų gyvenimą, bet ir taptų savotišku amžinu paminklu savo vardui. Jei turime tokius stiprius ginklus kaip protas, emocijos, moralė, tai nepraktiška juos naudoti tik tam, kad prikimštumėme pilvą ir gyventumėm jaukiuose namuose. Knygoje nuolatos buvo įteikiama idėja, kad daiktus pavadinus kitais vardais, be didesnės sumaišties galima tiesiog ištisus šimtmečius nepastebėti nusikaltimo, daromo savo rankomis. Kanibalizmo mintis šiurpino kaskart, kai romano puslapiuose buvo liejamas storų kraujas ir kartojama :"Jie tik gyvūnai, kaip kiaulė ar žąsis. Gyvūnas - tai ne žmogus."

Autorius remdamasis gana logiškais argumentais lygina fašizmą su baudžiava, su komunizmu, su buržuaziniais ir net šiais industriniais laikais, kai vienas žmogus kitam tėra tik kaip bedvasis daiktas atliekantis tam tikrą funkciją. Ir iš tiesų, kas duonos cecho darbuotoją laiko daugiau nei tik mikliomis rankomis, minkančiomis tešlą. Vergystės faktas verčia susimąstyti, kad keičiant proceso pavadinimą jo esmė nuo to visai nekinta. Štai čia netikėtai įsikūnijame į tuos romano žmones, kuriems besiplečianti pasaulėžiūra atveria sistemos paradoksus :" Žmogus žmogaus neskriaudžia, tačiau valgo į save panašius."

Blogis neegzistuoja pats savaime, blogio sąvoka atsiranda, kai randam jam antonimą - gėrį. Kaip nepamatę blogio imsim vertinti ir ieškoti gėrio? Tokie literatūriniai kūriniai ima už rankos ir tempia link tų kalnų, už kurių egzistuoja pasaulis, kuriame žmogus žmogaus neskriaudžia.

Komentarai

  1. Įdomu, stiprios mintys. Gaila, kad čia jas mažai kas mato.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Dėkoju, kad užsukote paskaityti. Nemeilikaudama sakau, man garbė. Turiu idėją šį el.puslapį paversti labiau prieinamesniu, todėl Jūsų komentaras taps stimulu tos minties nepaleisti.

      Panaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI vasario 6-7 d.

  KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI, kuris, pasak meteorologų, nusimato . Sumaniau pasidalinti virtualiu ir kokybišku turiniu . Įkvepiančiu ir verčiančiu šioj nykumoj prisiminti žmogišką normalumą būti žmogumi tarp žmonių . • Dokumentinis filmas apie Vėrą Šleivytę, kilusią iš valstiečių ir ambicingai siekusią tapti menininke tarpukario Lietuvoje. https://www.youtube.com/watch?v=opyRwmCTANQ • • Aurimas Švedas kalba apie pseudoistorikus ir pseudoistorijos pavojus, ir skirtumus tarp mokslo ir entuziastingo istorijos interpretavimo. https://www.lrt.lt/.../dziazuojanti-istorija-griaunamoji... • • Skaitiniai. Kai į komiką, pažiūri rimtai - kai komikas tampa kultūrinės žiniasklaidos taikiniu. https://370.diena.lt/.../humoristas-henry-match.../... • • Artūras Sakalauskas prisimena sovietmečio Tauragę. Jo asmeninėje istorijoje nugula laikmečio fonas. Kas ta LAIVE? https://www.lrt.lt/.../gime-ta-pacia-diena-arunas... • • Dokumentinis filmas apie amžizmą. Santykis su senatve, kai

MONOLOGAS PO POKALBIO SU FILOSOFU: kodėl jie vis dar nori perprasti menininkus? [s ą m o n ė s s r a u t a s, 2020 rugsėjo 9 d.]

  po jurgos ivanauskaitės mirties buvo sukurtas dokumentinis filmas, taip dažnai nutinka. filme atsidūrė rašytojos kažkada daryti interviu, visokių video fragmentai iš laidų, iš kelionių, nuotraukos, autorinių tekstų citatos, piešiniai, mat rašytoja buvo ir grafikė. laidos autoriai papildomai klausinėjo žmonių, kad tie papasakotų apie jurgos ivanauskaitės tikrąjį, neafišuotą gyvenimą. reziumuojant filme pasakė, kaip išvadą kokią, kad jurga visą gyvenimą draskėsi, keliavo, kūrė, rašė, darė neįtikėtinus dalykus vien dėl to, kad jai trūko tėvo. kad rašytoja ilgėjosi to vyro savo gyvenime, kuris ją mažytę ant mamos rankų paliko. ir viskas. ir taškas. vienžodžiu, per vieną akademinę valandą suarchyvavo visą rašytojos gyvenimą. suvedė jį į vienintelį tašką, paaiškinimą – ji neturėjo tėvo, ji augo be biologinio tėvo. viskas su ja aišku, supratom, galime įdėti į stalčiuką, nebėr ko gilintis. visus jos gyvenimo paslėpsnius atvėrėme, visas spintas išknisome, visus palovius išžiūrėjome, visas jos

Islandai primena apie Palestiną

  2019 metų Eurovizijos scenoje pasirodė islandus atstovaujanti grupė Hatari . Šie stebino konkurso žiūrovus savo muzikiniu kūriniu, gluminančiu įvaizdžiu ir komunikaciniais gebėjimais. Spaudos atstovai mielai kalbino grupės narius, kurie, rodės, jei neiškritę iš medžio , tai mažų mažiausiai atskridę tiesiai iš kosmoso . Personažai nedingdavo netgi nulipus nuo scenos. Jie kalbėjo apie antikapitalistinę veiklą ir tuo pačiu reklamavo menamos firmos geriamą vandenį. Visa tai lengvai šokiravo, nors Šiaurės šalių atstovai ir taip nevengia stebinti Europos. Tą padarė 2006 metais suomiai, kuomet sunkiojo roko-metalo grupė Lordi užgrojo kitonišką, iš tipinio eurovizinio konteksto iškrentantį, kūrinį Hard Rock Hallelujah . Melomanai tąkart suprato, kūrinys vertingas, o Europa išrinko juos kaip nugalėtojus, nors pradinė reakcija buvo grynas atmetimas: suomiai keitė nusistovėjusius tarptautinio muzikos konkurso dėsnius. Hatari – islandų techno, industrinio pankroko grupė iš Reikjaviko, kuri tu