Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Islandai primena apie Palestiną

 2019 metų Eurovizijos scenoje pasirodė islandus atstovaujanti grupė Hatari. Šie stebino konkurso žiūrovus savo muzikiniu kūriniu, gluminančiu įvaizdžiu ir komunikaciniais gebėjimais. Spaudos atstovai mielai kalbino grupės narius, kurie, rodės, jei neiškritę iš medžio, tai mažų mažiausiai atskridę tiesiai iš kosmoso. Personažai nedingdavo netgi nulipus nuo scenos. Jie kalbėjo apie antikapitalistinę veiklą ir tuo pačiu reklamavo menamos firmos geriamą vandenį. Visa tai lengvai šokiravo, nors Šiaurės šalių atstovai ir taip nevengia stebinti Europos. Tą padarė 2006 metais suomiai, kuomet sunkiojo roko-metalo grupė Lordi užgrojo kitonišką, iš tipinio eurovizinio konteksto iškrentantį, kūrinį Hard Rock Hallelujah. Melomanai tąkart suprato, kūrinys vertingas, o Europa išrinko juos kaip nugalėtojus, nors pradinė reakcija buvo grynas atmetimas: suomiai keitė nusistovėjusius tarptautinio muzikos konkurso dėsnius.

Hatari – islandų techno, industrinio pankroko grupė iš Reikjaviko, kuri tuo pačiu užsiima ir performansų menu. Grupė susikūrė 2015 metais. Sudėtyje Klemens Hannigan (gim. 1994), Matthías Haraldsson (gim. 1994), Einar Stefánsson (gim. 1992). Per pasirodymus prie jų prisideda trys šokantys artistai: dvi moterys ir vienas vyras.

2019 metų Eurovizijos finalas vyko Izraelyje, todėl prieš konkursą pasirodė viešojoje erdvėje raginimų boikotuoti renginį dėl Izraelio ir Palestinos santykių, o tiksliau tariant, dėl to, kad Izraelis pamažu išstumia Palestiną iš pasaulio žemėlapių. Pastebėtina, kad tais metais Izraelis visomis išgalėmis bandė išnaudoti Euroviziją kaip būdą pasireklamuoti. Tarkim, ikikonkursiniai anonsiniai klipai su atrinktais nacionaliniu mastu atlikėjais kartais būdavo filmuojami jų gimtosiose šalyse, bet tąkart visuose Eurovizijos atlikėjų video filmukuose įkyriai pasikartojančiai akcentai būdavo dedami ties turistiniais šalies objektais, mažiau sekundžių skiriant patiems atlikėjams. Hatari solistai vilkėjo specialiai tam klipui kurtus rūbus, kurie vėliau pasirodė ir kitame klipe... bet apie tai truputi vėliau.

Kaip rašoma internete, Hatari viešame interviu dar prieš konkursą Izraelyje minėjo, kad savo pasirodymu bandys kritikuoti Izraelį, nes jiems pasirodė nepriimtina, kad šioje šalyje, kur milijonai Palestinos žmonių nelaisvi ir nesaugūs, šalimais kiti džiūgaus ir šoks. Ar tai tik reklaminis triukas? Neaišku. Nors organizatoriai yra pasirašę sutartis, kuriose aiškiai išdėstyta, kad Eurovizijos scena nėra skirta politizuoti ir reklamuoti, kad tai neturėtų atsispindėti nei dainos žodžiuose, nei pasisakymuose, nei kita forma – kitu atveju jie galėtų būti šalinami iš konkurso. Tačiau kontraversiška Hatari diskvalifikavimą nelaikė kažkokiu blogiu. 

Atvykę į Izraelį islandai griežtai laikėsi viešos komunikacijos pozicijos, kuri buvo tarsi performansas. Jie vilkėjo sadomazohistiniuose erotiniuose žaidimuose nešiojamus latekso rūbus, platforminius batus, buvo apsijuosę diržais, įkūnijo homoerotiniais santykiais siejamą porą. Paviršutiniškai žvelgiant, grupės įvaizdis stebino ir traukė pažinti giliau. Paklausti, kodėl jie yra čia, konkurse, aiškino, kad kovoja prieš kapitalizmą ir kovoja už erotinę saviraiškos laisvę. Pasisakymai būdavo pilni ironijos, o ją sakantys nesivaržomai glaustydavosi vienas prie kito. Nesuprasi, ar tai vaidyba, ar tiesa? Kai pradėjau sekti konkurso eigą tais metais, islandai mane išsyk sudomino. Pamaniau, na ir keistuolių šiame pasaulyje būna, kokie nišiniai ir neatrasti, o jų konkursinė daina tiesiog stebina netikėtumais. Švelnios Klemens dainos dalys derinamos su šiurkščiai dainuojančiu Matthías.

Galutiniame finale kartu su konkuruojančiais atlikėjais svečio teisėmis pasirodė legendinė Madonna. Netikėta, tačiau savo pasirodyme pop muzikos dievaitė panaudojo Izraelio ir Palestinos vėliavas. Jas nešioję šokėjai lėtai lipo laiptais susikibę rankomis, tačiau pasiekę pusiaukelę pasuko skirtingomis kryptimis. Šis momentas galėjo būti suprastas kaip siūlymas susitaikyti šalims, kurios pasirodymo metu buvo parodytos kaip lygiavertės, nors realybėje yra kiek kitaip. Madonna už savo pasirodymą Eurovizijoje gavo didžiulį honorarą, kita vertus ji ir nesivaržė dėl laimėjimo. Tačiau, kitas politinis akibrokštas Izraeliui atskriejo tiesiai iš Hatari grupės. Daug tiesmukesnis. Kuomet grupė gavo aukščiausią 12-os balų įvertinimą iš kažkurios šalies, tradiciškai kelioms sekundėms į juos buvo nukreipta kamera, ir tada visi grupės nariai laikė mažyčius šalikėlius su užrašu Palestina. Juos matė visa Europa. Konkurso vedėjai mažumėlę sutriko. Ši nejauki tyla kalbėjo daugiau nei tūkstantis žodžių – žinutė buvo suprasta. Tą akimirką Europą gluminę ir juokinę islandai neleido savimi suabejoti, neleido suabejoti savo moralinėmis vertybėmis. Jauni atlikėjai iš Islandijos priminė visam pasauliui apie Palestiną, kurios žmonės yra išstumiami iš savo žemių.

Kaip pasakojo Hatari, vėliau vėliavėlės buvo atimtos, o jie akylai stebimi organizatorių. Grupė užsitraukė Izraelio piliečio, dirbančio oro uoste neapykantos. Darbuotojas, supratęs, kad jo lėktuvu keliaus Hatari nariai, išsodino juos taip, kad tie negalėtų vienas su kitu bendrauti visos kelionės metu. Negana to, minėtas asmuo šį savo nuopelną paviešino socialinių tinklų erdvėje. Hatari to nepraleido pro akis ir dar kartą pabrėžė, kaip yra susidorojama su žmonėmis, kurie kalba apie Palestiną.

Pasibaigus Eurovizijos šurmuliui ir vis tebesitęsiant diskusijoms apie Hatari, o labiau Islandijos, laukiančias pasekmes, buvo manoma, kad Eurovizijos organizatorius nutrauks bendradarbiavimo sutartį su Islandijos transliuotoju už konkurso taisyklių pažeidimą, Hatari į internetą paleido naują muzikinį kūrinį pavadinimu KLEFI / SAMED (صامد), kuriame islandai bendradarbiavo su palestiniečiu Bashar Murad. Klipe dainininkai eina Palestinos žeme, o finale Bashar išskleidžia didžiulę Palestinos vėliavą. Kaip sakė muzikantas: “Kai Hatari pirmą kartą kreipėsi į mane, kad dirbčiau kartu, pajutau, kad tai būtų puiki proga tęsti pokalbį, o ne juos atstumti. Man buvo aišku, kad mes turime tas pačias taikos, meilės ir saviraiškos laisvės vertybes. Man skirti dainų tekstai atspindi palestiniečių kančias, kurios apima, bet neapsiriboja: kontrolės postus, sienas, nelegalias gyvenvietes ir nuolatinį karinį buvimą. Tikiuosi, kad atlikdami šį darbą su Hatari galime pasiekti žmones, kurie nė nenujautė apie situaciją čia. Aš tikiu gera žmonių prigimtimi ir tuo, kad pamatę neapykantą jie ją atmes “. Negana to Hatari grupės nariai klipe vilkėjo Eurovizijos anonsiniam video naudotus rūbus, apie kuriuos kalbėjau anksčiau. Tai reiškė, kad klipas buvo nufilmuotas tada, kada Hatari viešėjo Izraelyje ir repetavo Eurovizijos koncertui. Akylesni žiūrovai užuominas greitai perprato. Toks gestas kalbėjo apie gerai suplanuotą Hatari strategija – naudojantis momentiniu viešumu plačiai skleisti pasauliui Palestinos problemas.

Žinoma, buvo galima pagalvoti, kad islandai siekė tik aklo žinomumo, kad tai susiję su pragmatiškais grupės tikslais. Tačiau išsiaiškinau, kad grupės būgnininkas Einar Stefánsson yra Islandijos ambasadoriaus Anglijoje sūnus. Jo tėtis buvo derybų dėl Islandijos narystės Europos Sąjungoje narys. Kitų dviejų grupės narių tėvai visuomeniškai aktyvūs, užimantys svarbias pareigas Islandijoje žmonės. Galų gale, Klemens ir Matthías yra pusbroliai ir abu heteroseksualūs, tad visas tas šou - tik drąsi forma, kurią pasirinko grupė ieškodama savasties.

Hatari 2019 metais konkurse laimėjo 10-tą vietą. Tai aukščiausias Islandijos pasiekimas per paskutinius dešimt metų. Oficialiai šalis didžiuojasi grupės rezultatais. Dėl Hatari akibrokšto Islandija gavo 5000 eur. baudą iš Eurovizijos organizatoriaus. Žinoma, tai maža suma, bet vis dėl to bausmės aktas. Šalis nebuvo pašalinta iš 2020 metų konkurso.

Asmeniškai mane sužavėjo šių jaunų sąmoningų menininkų socialinis atsakingumas šlovės akimirką panaudoti kalbant pasauliui apie XXI a. sunkiai suvokiamą gyvenimą okupacijos nelaisvės ir nesaugumo sąlygomis. Švedų aktyvistė Greta Thunberg taip pat jaunas žmogus, tačiau jos neabejingumas klimato kaitos kausimais reikšmingai pajudino mases visame pasaulyje. Akivaizdu, šiai kartai būdingas globalus mąstymas, asmeninės atsakomybės prisiėmimas už pokyčius. Tai perteikia tauresnes vertybes, kurios būdingos Šiaurės šalių visuomenėms. Dėl gero ekonominio išsivystymo, komunistinės istorijos nebuvimo Šiaurės šalys visose srityse smarkiai išsiveržė į priekį. Vis dėl to, Rytų Europa jas laiko demokratijos, skaidrumo, atsakingumo, ekologiško gyvenimo būdo iniciatoriais. Siekiame ne tik tokio paties gerovės valstybės modelio, bet ir darnaus su pasauliu ir savimi gyvenimo būdo.

Islandija yra susijusi su Lietuvos nepriklausomybe. Ši šalis buvo pirmoji pripažinusi Lietuvos nepriklausomybę nuo TSRS . Pasaulio didžiosios valstybės Lietuvą pripažino 1991 m. žlugus Rugpjūčio pučui Rusijoje

1 pav. Lemtinga akimirka Eurovizijos konkurse 2019 m.

Aut. Renata Jančiauskienė. Esė rašyta atsiskaitymui VDU, Lyginamųjų kultūrų studijų magistro programa, Moderniosios etnologijos dalykui. Dėstytoja prof. Sigutė Radzevičienė.

Description: Hatari Flew the Palestinian Flag at Eurovison




Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI vasario 6-7 d.

  KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI, kuris, pasak meteorologų, nusimato . Sumaniau pasidalinti virtualiu ir kokybišku turiniu . Įkvepiančiu ir verčiančiu šioj nykumoj prisiminti žmogišką normalumą būti žmogumi tarp žmonių . • Dokumentinis filmas apie Vėrą Šleivytę, kilusią iš valstiečių ir ambicingai siekusią tapti menininke tarpukario Lietuvoje. https://www.youtube.com/watch?v=opyRwmCTANQ • • Aurimas Švedas kalba apie pseudoistorikus ir pseudoistorijos pavojus, ir skirtumus tarp mokslo ir entuziastingo istorijos interpretavimo. https://www.lrt.lt/.../dziazuojanti-istorija-griaunamoji... • • Skaitiniai. Kai į komiką, pažiūri rimtai - kai komikas tampa kultūrinės žiniasklaidos taikiniu. https://370.diena.lt/.../humoristas-henry-match.../... • • Artūras Sakalauskas prisimena sovietmečio Tauragę. Jo asmeninėje istorijoje nugula laikmečio fonas. Kas ta LAIVE? https://www.lrt.lt/.../gime-ta-pacia-diena-arunas... • • Dokumentinis filmas apie amžizmą. Santykis su senatve, kai

MONOLOGAS PO POKALBIO SU FILOSOFU: kodėl jie vis dar nori perprasti menininkus? [s ą m o n ė s s r a u t a s, 2020 rugsėjo 9 d.]

  po jurgos ivanauskaitės mirties buvo sukurtas dokumentinis filmas, taip dažnai nutinka. filme atsidūrė rašytojos kažkada daryti interviu, visokių video fragmentai iš laidų, iš kelionių, nuotraukos, autorinių tekstų citatos, piešiniai, mat rašytoja buvo ir grafikė. laidos autoriai papildomai klausinėjo žmonių, kad tie papasakotų apie jurgos ivanauskaitės tikrąjį, neafišuotą gyvenimą. reziumuojant filme pasakė, kaip išvadą kokią, kad jurga visą gyvenimą draskėsi, keliavo, kūrė, rašė, darė neįtikėtinus dalykus vien dėl to, kad jai trūko tėvo. kad rašytoja ilgėjosi to vyro savo gyvenime, kuris ją mažytę ant mamos rankų paliko. ir viskas. ir taškas. vienžodžiu, per vieną akademinę valandą suarchyvavo visą rašytojos gyvenimą. suvedė jį į vienintelį tašką, paaiškinimą – ji neturėjo tėvo, ji augo be biologinio tėvo. viskas su ja aišku, supratom, galime įdėti į stalčiuką, nebėr ko gilintis. visus jos gyvenimo paslėpsnius atvėrėme, visas spintas išknisome, visus palovius išžiūrėjome, visas jos