Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Popierinio debiuto atodangos

Poezijos pavasario skaitymai ant Meat lovers stogo, Klaipėda. 2017-05-20

Pasveikino. Pastebėjo anksčiau nei spėjau pasigirti, tuom kažkaip sudrumstė mano didinguosius debiutavimo planus. Pirma žadėjau publikuoti fotografiją, kur aš ir durys su prierašu „Nes įeiti reikia pro duris“.  Tada mano besišypsančios veidas su popieriniu žurnalu, kuriame mano pirmoji popierinė publikacija kultūriniame uostamiesčio leidinyje.

Manęs paklausė: „Kaip jautiesi, Renata Karvelis?“  Žiūrėjau į tą klausimą, lyg man būtų tėškę: „Ar esi laiminga? Juk pasižadėjai, kad būsi!“ Ką turėjau atsakyti: „Jaučiuosi nekaip.“

Beveik nepajutau nieko smagaus, kuomet išvydau savo tekstą internetiniame žurnalo puslapyje. Tokia pati novelė jau kliūtojo pasislėpusi tarp tikrų popieriaus lapų žurnalo viduje kažkur parduotuvių ir spaudos kioskų lentynose. Novelė laukė, kuomet bus perskaityta. Aš laukiau taip pat. Laukiau. Žurnalo tiražas keli tūkstančiai.

Reikėjo visgi atšvęsti tokia proga. Juk Romain Gary, išspausdinęs savo pirmąją publikaciją pasijuto tikru rašytoju esąs. Tarpe tarp pirmo ir antro publikuoto teksto jam užaugo tokie dideli sparnai gyventi, tiek daug polėkio, kad aš dabar pavydėjau autoriui to nežinojimo. Aš tai žinau. Publikacija mažai ką reiškia. Ji juk nepakeis pasaulio sukimosi greičio ar krypties. Aš nežinau, ką ji išvis keičia. Savo mintyse aš seniausiai prirašiusi kalnus novelių, romanų ir kalnus knygų jau išleidus. Savo mintyse aš seniai, o išorėje tik dabar... ima kapsėti pirmieji tekstai. Mano mintyse jų jūros, o išorėje - porą lašų.

Rinkausi šventinį tortą. Smeigsim ir žvakutes, pagalvojau, nors pirmasis išspausdintas tekstas nėra žmogus, kuriam reikėtų jo metus žyminčių žvakelių. Vieną žvakelę ar visas, kurias surasime užsimėčiusias stalčiuje? Vaikas pageidavo šokoladinio torto su papuošimais ant viršaus. Tą dieną ketinau sutikti su visais kitų pasiūlymais, kai esu kažką didaus gavusi, galiu tiek daug atiduoti.

Sterilus prekybcentrio grindinys, į kurį nudelbiau akis eidama, blaivė. Kas, jei man daugiau niekad nepavyks parašyti? Kas, jei neišeis sukurti to ir taip, kaip norėčiau? Kas, jei visad liksiu maža ir neišsilukštenus? Savirealizacijos procesas per lėtas, mąsčiau. Kas, jei mano kūryba tėra savigaila, saviplaka, tik melancholiški keverzojimai prieš naktį?

Tada pastebėjau palenktus vyno butelio kaklelius. Visi jie stovėjo alkoholio lentynoje tvarkingai suriktuoti, kaip kokie kareiviai rikiuotėje. Ir visi palinkę į vieną pusę. Aišku, prisiminiau kreivų kaklelių priešistorę. Kažkokiam vadui, valdovui, generolui ar karaliui prireikė, kad net pilstomi vyno buteliai prie stalo atiduotų jam pagarbą. Vyndariai nuo to laiko „suktelėjo“ butelių kaklelius, o šie dabar pagarbą atiduoda kiekvienam nusipirkusiam vyno parduotuvėje.

Turėjo būti baisiai didelis autoritetas, kilo galvoje mintys lyg šampano burbuliukai į taurės paviršių ir sproginėjo. Turėjo būti labai reikšmingas žmogus, kad šitaip net buteliai dėl jo garbės. Turėjo būti... Kaži, ar tas autoritetas buvo toks reikšmingas visą savo gyvenimą? Ar jo veikla buvo produktyvi iki pat galo? Ar jį neapniukdavo valdžios praradimo nuojautos? Ar jis nebijojo būti nuverstas ir nebereikalingas? Tas kažkas taigi buvo mirtingasis, o jie tokie laikini, ar ne?

Žinai, aš nežinau, ar daugiau parašysiu tai, kas bus verta kažkam mane spausdinti. Žinai, aš nežinau, ar parašysiu knygą, kurią kažkas skaitys. Žinai, nežinau ar kam kada patiks mano knyga, mano knygos, kurios mintyse jau seniausiai parašytos ir lentynoje sudėtos. Aš nežinau, ar man kada pavyks. Žinau tik viena, kad išspausdinus pirmąją Renatos Karvelis novelę, ši užuot apsidžiaugus labiau išsigando. Žinau, kad ir tam, dėl kurio buvo pasuktas vyno butelis, nebuvo svetima baimė. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI vasario 6-7 d.

  KULTŪRINGOS REKOMENDACIJOS ŠALTAM SAVAITGALIUI, kuris, pasak meteorologų, nusimato . Sumaniau pasidalinti virtualiu ir kokybišku turiniu . Įkvepiančiu ir verčiančiu šioj nykumoj prisiminti žmogišką normalumą būti žmogumi tarp žmonių . • Dokumentinis filmas apie Vėrą Šleivytę, kilusią iš valstiečių ir ambicingai siekusią tapti menininke tarpukario Lietuvoje. https://www.youtube.com/watch?v=opyRwmCTANQ • • Aurimas Švedas kalba apie pseudoistorikus ir pseudoistorijos pavojus, ir skirtumus tarp mokslo ir entuziastingo istorijos interpretavimo. https://www.lrt.lt/.../dziazuojanti-istorija-griaunamoji... • • Skaitiniai. Kai į komiką, pažiūri rimtai - kai komikas tampa kultūrinės žiniasklaidos taikiniu. https://370.diena.lt/.../humoristas-henry-match.../... • • Artūras Sakalauskas prisimena sovietmečio Tauragę. Jo asmeninėje istorijoje nugula laikmečio fonas. Kas ta LAIVE? https://www.lrt.lt/.../gime-ta-pacia-diena-arunas... • • Dokumentinis filmas apie amžizmą. Santykis su senatve, kai

MONOLOGAS PO POKALBIO SU FILOSOFU: kodėl jie vis dar nori perprasti menininkus? [s ą m o n ė s s r a u t a s, 2020 rugsėjo 9 d.]

  po jurgos ivanauskaitės mirties buvo sukurtas dokumentinis filmas, taip dažnai nutinka. filme atsidūrė rašytojos kažkada daryti interviu, visokių video fragmentai iš laidų, iš kelionių, nuotraukos, autorinių tekstų citatos, piešiniai, mat rašytoja buvo ir grafikė. laidos autoriai papildomai klausinėjo žmonių, kad tie papasakotų apie jurgos ivanauskaitės tikrąjį, neafišuotą gyvenimą. reziumuojant filme pasakė, kaip išvadą kokią, kad jurga visą gyvenimą draskėsi, keliavo, kūrė, rašė, darė neįtikėtinus dalykus vien dėl to, kad jai trūko tėvo. kad rašytoja ilgėjosi to vyro savo gyvenime, kuris ją mažytę ant mamos rankų paliko. ir viskas. ir taškas. vienžodžiu, per vieną akademinę valandą suarchyvavo visą rašytojos gyvenimą. suvedė jį į vienintelį tašką, paaiškinimą – ji neturėjo tėvo, ji augo be biologinio tėvo. viskas su ja aišku, supratom, galime įdėti į stalčiuką, nebėr ko gilintis. visus jos gyvenimo paslėpsnius atvėrėme, visas spintas išknisome, visus palovius išžiūrėjome, visas jos

Islandai primena apie Palestiną

  2019 metų Eurovizijos scenoje pasirodė islandus atstovaujanti grupė Hatari . Šie stebino konkurso žiūrovus savo muzikiniu kūriniu, gluminančiu įvaizdžiu ir komunikaciniais gebėjimais. Spaudos atstovai mielai kalbino grupės narius, kurie, rodės, jei neiškritę iš medžio , tai mažų mažiausiai atskridę tiesiai iš kosmoso . Personažai nedingdavo netgi nulipus nuo scenos. Jie kalbėjo apie antikapitalistinę veiklą ir tuo pačiu reklamavo menamos firmos geriamą vandenį. Visa tai lengvai šokiravo, nors Šiaurės šalių atstovai ir taip nevengia stebinti Europos. Tą padarė 2006 metais suomiai, kuomet sunkiojo roko-metalo grupė Lordi užgrojo kitonišką, iš tipinio eurovizinio konteksto iškrentantį, kūrinį Hard Rock Hallelujah . Melomanai tąkart suprato, kūrinys vertingas, o Europa išrinko juos kaip nugalėtojus, nors pradinė reakcija buvo grynas atmetimas: suomiai keitė nusistovėjusius tarptautinio muzikos konkurso dėsnius. Hatari – islandų techno, industrinio pankroko grupė iš Reikjaviko, kuri tu