Renata Karvelis iš "Poezijos skaitymų Šv. Kazimiero draugijos knygyne" 2020-03-06 Tauragėje. Nuotr. aut. Juozas Petkevičius |
Kai
traukė pirmą prieš kokius 5 metus, skaičiau Tamošaičio zuikius. Pamenu ilgas
kruvinas dančio šaknis ir kepurės ausis ant knygos viršelio (darbinis variantas
buvo kiek kitoks nei dabartinis). Tokie keisti tekstai, mažne sapalionės, man
tada atrodė. Nežinojau, kad yra eseistikos žanras. Netekau pirmojo danties su
Tamošaičio "Vien zuikiai naktyje". Važiavom po to į Škotiją,
užsimiršau, tačiau tuo pačiu apie ištrauktą dantį parašiau savo bloge intriguojantį
tekstą. Ale novelė, su netikėta erotine pabaiga, turėjusia suklaidinti
skaitytojus, norėjosi šokiruoti. Mano antrojo prarasto danties diena bus
vibracija galvoj ir varžtas galvoj, dar balto ventiliatoriaus lubose
pavadinimas iš M raidės, kurį per visą procedūrą bandžiau įspitrioti. Tikrąją
to žodžio prasme, man gręžė į galvą!
O
galva juk prasideda, kai išsižioji.
Sesutės
davė vaistų, užsigerti, vis klausinėjo, ar bloga, ar silpna. Nesilpna, bet
bloga. Man gaila savęs ir dar biški piningų gaila, ir apmaudu, kad visa mano
euforinė didybė dabar gręžtuvo galvutėje į galvą man. Tokiose stomatologo
kėdėse visi praranda statusus. Jie tiesiog klientai su kiaurais dantimis. Norėjosi
sentimentaliai verkti. Mano ašaros dabar primeną lietų, kurio retkarčiais
reikia žemę pagirdyti. Pribridau, nuo gimimo dantys silpni. Norėjau rankos, kad
palaikytų, nes aš tai palaikyčiau. Nors dantistas buvo žiauriai malonus ir kėlė
pasitikėjimą, slapta gniaužiau plastmasinį ranktūrį lyg mylimojo ranką. Esu juk
didelis žmogus, turiu grandiozinių planų - projektai, tyrimai, ekspozicijos,
ekspedicijos, galerijos, meno centrai - bet va dantis. Kai traukia dantį ir
suka varžtą, suabejoju. Kaži, ar gali būti žmogus tvirtas vienur, o kitur –
suskystėjęs?
Vis
laukiu, kada legaliai galėsiu verkti ir tai nebus laikoma silpnumu. Vis laukiu,
kada galėsiu kalbėti(s) ne(įsi)žeisdama.
Neseniai
sužinojau, kad kova – tai neigiamas jausmas. O jei kova yra nuolatinė būsena?
Kova su kitu, su priešu, su sistema, su opozicija, su stereotipais, su
kompleksais, su priešinga lytimi, su ta pačia lytimi, su vyresniu, su
jaunesniu, su tėvais, su vaikais, su savimi? O jei tai K. O. Knausgård kova už būvį būti kūrėju?
Parvažiavau
iš Eičių sukniubusi mašinos salone. Tiek daug kovoju, kai kiti tiesiog plaukia
pasroviui, nesiekia krikščioniškai pakeisti pasaulio. Tiems žmonėms pakako būti
savimi, tikėti savimi, kalbėti už save. O jei kova yra nereikalinga? Jei mane bandantys
pamokinti yra teisūs? Nieko nereikia ieškoti, galvoti, nes viskas išieškota ir
išgalvota.
Bet
mėgstu pati patirti tiesą
ir
autoritetų vis mažiau.
Panašiai
sakė ir A. Žagrakalytė.
Žavėjausi
ja. Visi pylė į vieną pusę lyg susitarę, o ji, vienintelė iš būrio, kalbėjo
tykiai ir taikliai. Mačiau, kaip savo iškalbą tarsi leliuką kokį pamažu
išsūpavo, pasistypčiodama ant pirštų galiukų. Ant galo pasakė kažką didaus, globalaus,
grandiozinio, nepykdė velionio artimųjų, nors priminė, kad pažinojo jį kitokį nei
visi čia pasakoja. Žiūriu į ją ir galvoju, nu ne kiekviena taip sugebėtų. Dažna
išauna ir apsiputoja ant vietos kaip koks neprancūziškas šampanas su savo
pasyviuoju agresyvumu, bet ji, ta regimoji – gryna lyderė.
Velionis
turėjo šešetą vaikų, tarpe dviejų žmonų ir nesantuokinį vieną. Pats buvęs tarsi
nuo danties gėlimo, priklaus būdo lietuvninkas. Gal ir jis kovojo? Juokiamės su
raudonplauke, paėjusios į šoną. Pritariu jai, tik keisti, tik nesuprasti
laikmečio, tik išplaukę į paraštes, bet tenoriu tiesmukai pasakyti, kad
prietrankos padaro didžius, vertus knygų, darbus. Jie eina, rizikuoja, neduoda
ramybės sau, šeimai, draugams, valdžioms ir šį tą pasiekia. Tada numiršta iš
senatvės su visais buitiniais nereikšmingais prisiminimais. Istorijoje tarsi
nekrologe palieka gražūs faktai, datos, punktai. Raudonplaukė taria:
-
Ką mums normaliems suprasti, nors tau gal
kiek kitaip...
Tada
mačiau Sondrą raudonais batais, apie moteris kalbėjo per kovo 8 d.
poezijos skaitymus. Kad mes jau turim teises, kad dabar apie moterų teises
kalbėti – tai pasenęs vakar dienos reikalas. Problema - tarpusavyje pjaunamės,
nesam solidarios viena su kita. Dabar problema yra solidarumus, nors
atlyginimai tikrai mažesni nei vyrų. Esu nusprendusi, kad 21 amžiuje porose
nebegali vyrauti tradicinės valstietiškos visuomenės normos. Nė pro kur. Dabar
turime būti partneriais, o tai reiškia, kad abu jaučiam, abu dirbam, abu
mokomės, abu puošiamės, abu rūpinamės namais ir buitimi, abu esam atsakingi ir
niekas niekam nėra našta, nors nėščias gali būti tik vienas, kol kas.
Kai
klausiau, koks jausmas, kai spardosi vaikas. Atsakė, tarsi tai sproginėjantys
balionėliai pilve, bet man buvo kitaip. Vakar vairuoju mašiną į Klaipėdą, nes
sumąsčiau, kad noriu būti kažkaip naudinga. Už mano nugaros sėdėjęs kelėnais
minkė vairuotojo sėdynę. Nugara jutau ir tai buvo taip pat kaip kad vaikas
pilve spardytųsi. Nieko super mandro, iš tikro. Vyrai galėtų taip sėdėti, už
nugaros jiems daužytų į sėdynės atlošą ir jausmas būtų lyg spardytųsi kūdikis
pilve. Žinau, kad yra išrasti simuliuojantys kūdikių judesnius ir net gimdymo
sąrėmius aparatai-pagalvės, kuriuos vyrai užsidėti gali. Nupušimas, nes vis tik
gamta biški kitaip sutvarkė. Bijau, kad galim perlenkti lazdą su
lygiavertiškumu tarp lyčių. Kažkur skaičiau/mačiau, kaip vaikinas kraujuoja
kartu su mergina, persilieja jiedu tomis dienomis.
Man
kraujas nebėgo. Perpjovė dantenas, o vėliau gražiai užsiuvo. Po dešimt dienų
reiks siūlus traukti. Užtat turėsiu dantį. Ant sertifikavo parašyta, kad
duodama garantija visam gyvenimui. Šiaip nieko gyvenime negausi visam
gyvenimui. Nei sveikatos, nei antros pusės, nei materialinių dalykų, nei darbo,
nei draugų ar artimųjų, bet dantį – gali. Danties konstanta.
Teksto autorė - Renata Karvelis, 2020 kovo 11 d., Tauragė.
Komentarai
Rašyti komentarą