Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

DIDYSIS GETSBIS KAUKŠI AUŠTAKULNIAIS (ištrauka iš novelės)


I
štrauka iš novelių rinkinio darbiniu pavadinimu "Suicidinis aktas" [rankraščio parengimui skirta Lietuvos kultūros tarybos stipendija literatūros srityje], aut. - Renata Karvelis

Tamsoje kaukši smėlio spalvos bateliais, kiekvienas jų po 2 eurus 40 centų. Kulniukų bildėjimas aidi per visą mašinų stovėjimo aikštelę. Nuo šaligatvio žibinto krenta šviesa tiesiai į nugarą, todėl ji nusistebi savo pernelyg dideliu ir, rodos, per dieną spėjusiu ištįsti šešėliu. Pamačiusi jį einančioji legaliai susikūprina, lyg išorė duotų leidimą ir vidui pavargti. Tau sunku, pagalvoja, suprantu ir man sunku.
<...>
Dabar visas dėmesys aukštakulniuose įkalintose pėdose. Akimirksniu išvydo žinomos pasaulyje Viktorijos Becham išsišokusius pėdų kaulus nuo pernelyg dažno aukštakulnių dėvėjimo. Kai kur juos vadina batais – žudikais. Žinojo, kad ir josios pėdom taip gali nutikti, nors ji ir nėra pasaulinio lygio žvaigždė. Gal tik mažytė žvaigždutė jų vakaruose, kuomet susirenka ir skaito savo kūrybą. Režisierė iš vietinio teatro juos pavadino pradinukais. Buvo keista girdėti: tiems pradinukams vidutiniškai apie keturiasdešimt penkeri metai. Ten daugiausia renkasi moterys ir vienas vyras, apkerpėjusiu pakaušiu.

Suprato, kad rašo ne visi, net ne visi skaito knygas, kas be galo keista ir nesuprantama jai atrodė. Grupelės lyderė buvo išleidusi vieną knygą, nors šalies mastu greičiausiai ji niekam nežinoma. Kita rašė labai saldžius meilės eilėraščius ir jos ji negalėjo suprasti. Galbūt buvo įtikėjusi, kad meilė labiau susitarimo reikalas nei duotybė. O vyras toks dvigubas, kaip kad moneta turi dvi puses. Vieną kartą sklidinas džiugesio ir empatijos, o kitą kategoriškas lyg giljotina. Bet ne tai svarbiausia tebuvo, ne konkretūs žmonės, o atmosfera, toje atmosferoje ji jautėsi visiškai sava ir savimi. Tokia, kokia pageidautų likti visą dieną – nuo ryto iki vakaro. Tokia prasminga.

Ji išsyk pritapo, nuo pat pirmo susitikimo. Paskaitė savo trumpą novelę. Ten liejosi kerštas ir kraujas, kažkas kažką nuodijo. Jai visada patiko šokiruoti, buvo įpratus provokuoti, klausti tiesiai be užuolankų, kad sutaupyt laiką išvengiant visokių lia lia lia. Kasryt pabudus jausdavo laiko kapsėjimą ne savo naudai: tiek daug dar nepadaryta, dar neparašyta nė viena knyga. Jau keletą metų ji vaikšto su aiškiu žinojimu apie būsimą kūrinį. Gal dėl to kiekviena akimirka buvo labai vertinga ir baisiausiai, jeigu ją reikėdavo praleisti ne prie knygos ar kompiuterio, bet prie kriauklės su putojančia nuo indų ploviklio kempinėle. Tai buvo pati sunkiausia dienos dalis, kuri vargiai pralėkdavo be vidinio, o neretai ir išorinio, irzulio. Bet reikėjo gyventi. Patyrė, kad kitokių išeičių, bent jau artimiausiu metu, nėra.

Kartą padauginęs vyno tas vyras iš ratelio švystelėjo nerišlią užuominą:
- Žinai, tu ne pagal metus brandi.
Jis nurijo nežinia ką, gurkšnį ar užsistovėjusį seilių gumulą.
- Ką turi galvoje?
- Tavo metų aš gyvenau kitaip. Man rūpėjo kiti dalykai. Nė nesusimąstydavau apie tai, ką tu dabar šneki.
Pasijuto ji nejaukiai lyg būtų demaskuota. Čia gerai ar blogai taip kalbėti, taip mąstyti kaip jai, ji ėmė nebesuprasti. Vyriškis tęsė, matyt, pamatęs jos akyse sumišimą.
- Tu dabar pralenki savo laiką, todėl ir kankiniesi. Žinai, tu tiek daug mūsų visų šį vakarą klausinėji, bet pati nežinai pagrindinio klausimo.

Tą akimirką ta, kuri mūvėjo aukštakulnius ir ta, kuri juos apsiavė, buvo du skirtingi žmonės.
<...>
Atidaro mašinos dureles ir įsėda. Greta darbo aprangos, padėtos ant keleivio sėdynės, ant kilimėlio kojoms, nešluoto jau keletą mėnesių, mėtosi purvu apkibę aulinai batai.

#renatakarvelis #suicidinisaktas #literatūra #lietuvoskultūrostaryba #stipendija #rašytoja

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Čiabukas POEMS AFTER SEX*: procesas

Palengva kyla lengvas chaosas ir pasibjaurėjimas prisikaupusiomis pakampėmis. Ten pilna popiergalių su mano tekstais. Jie užima visą lentynos viršų. Dulkija. Erzina. Elektroninis paštas užgrūstas eilėraščiais ir jie niekam kitam be manęs nereikalingi, įtikinėju save. „mano tėvas“ sulaukia teigiamos reakcijos per Klaipėdos spalio mėnesio slemą. Auditorija lieka nuščiuvusi, o aš laimiu to vakaro varžytuves. Gaunu pieštukinę su septyniais eurais. O į namus dar parsivežu kažką neaiškaus savo krūtinėje. Toks nedidelis, šiltas ir jaukus pasitikėjimo savo kūryba jausmas. Negaliu užmigti neaišku nuo ko. Žiūriu į floresencines žvaigždeles, prilipdytas ant kambario lubų. Prikaupusios lempos šviesos jos švyti tamsoje. Įsigalvoju. Prisimenu Sandros Bernotaitės vasarą padovanotą „Laisvę nuoga krūtine“. Pasiduodu nunešama minties apie knygą... čia ir dabar. Nelaukdama apdovanojimų, kurių nenusipelniau, diplomų, kurių vis dėl to negavau, leidimų iš aukščiau maketuoju savo pirmąją (ne)ofic...

Paliesti senatvės

Senatvė kaip procesas ir kaip žmogaus gyvenimo rezultatas visada intrigavo, nes ji neišvengiama. Kaip kažkada pasakė sesė: "Juoktis iš neįgalaus negalima, nes gal būt nereikės paragauti tokios dalios, tačiau pasijuokti iš seno ne nuodėmė - senais teks pabūti ir mums." Apie senatvę privengiama kalbėti, nes tai neretai siejama su ne pačiais maloniausiais gyvenimo atributais: ligomis, silpnumu, negebėjimu pasirūpinti savimi, nesiorientavimu, lėtesne reakcija, orumo praradimu. Senatvė nepopuliari tema. Jaunatvišku maksimalizmu trykštantys jaunuoliai veja nuo savęs mintis apie pilką senatvę manydami, kad liks nepaliesti šaltų ir bejausmių jos pirštų. Barbės veido moterys tiki, kad visa jų vertė sukoncentruota tik į išorinį grožį, kuris kasdien reikalauja solidžių investicijų, kad taip galima apgudrauti laiką. Bet net gi kremai ir plastinės operacijos nesustabdo rūsčios senatvės. Ką ji iš tiesų atima? Pirmiausia - sveikatą, blogiau - protą. Dažniausias scenarijus yra nep...

Eilėraštis "Tylos magija"

Tylos magija Autorės senas piešinys "Pokalbis. Sandėris" Ką, geriau tylėti? Susiraukti ir kampe sėdėti? Taip problemos nesisprendžia, Kai tavo burna užsisklendžia. Pakamuos mane tyla, Lyg bučiau visai maža. Dar numes griežtesnį žvilgsnį. Nesakysi, kad pasiilgsti. Gal užtilt reikėtų man? Gal užsidaryti kamaran? Taip tylėsime mes abu, Ale, spręsim be kalbų. Kas ką sakė? Pagalvojo? Ko nedarė? Kam numojo? Pratylėjus daug dienų, Kilo nemažai minčių. Juk liežuvis neturi nieko bendro, Su tuo, kas prikabinta prie šio sprando.